maandag 25 juli 2022

De Oprechtheid

 De oprechtheid van cliënten is iets zo enorm mooi om te zien. Ze zijn vaak nog meer betrokken met ons dan wij met hun! Een eigenschap die mijn werk vind ik alleen maar mooier maakt. 
Het zijn mensen in hun meest puurste en naakte vorm. Mensen hebben zoveel meegemaakt en gezien, geleerd en daarbij ligt hun leven bloot en zijn ze kwetsbaar gemaakt door hun ouder worden en het feit dat ze hulpbehoevend worden. 

Gisteren kwam ik terug van vakantie. Ik werk sinds begin juli pas bij dit team in de wijk. Maar wat waren veel van de cliënten blij dat ik er weer was. Vroegen ze hoe mijn vakantie was en of ik al nieuws had voor mijn huisje. Tuurlijk dit geld niet voor allen en dat hoeft ook niet. Daarbij hebben sommige niet zo'n sterk geheugen. Maar die 3 a 4 mensen op je route die dat wel hebben is super fijn. Ik vind dat het je band sterker maakt als je open naar elkaar bent. En nee dat zegt niet dat alles op straat moet liggen. Maar het laten zien dat je zelf ook mens bent, kan een  band versterken naar je cliënten toe. 

Dingen actueel houden is ook altijd fijn. Wereldnieuws haal ik niet gauw aan mits cliënten dat zelf doen. Het nieuws uit de regio vinden ze vaak super interessant, mede omdat ze zelf vaak al jaren in de omgeving wonen.  Ik was nooit zo nieuwsgericht. Ben daar paar jaar geleden pas mee begonnen omdat ik merkte dat je zo extra aanknopingspunten met cliënten hebt. Soms zijn het de enige gespreksonderwerpen die je met iemand aan kan leggen. Daarbij heeft het mijn algemene kennis door de jaren ook verbeterd. 

Fijn dat er ook cliënten zijn die ondanks dat ze minder actief meer zijn in de maatschappij toch gevoel hebben dat de tijd snel voorbij vliegt. Zo dacht een cliënt van mij gisteren dat de planning niet klopte omdat ik alweer erop stond. Vakantie vliegt voorbij! Niet alleen voor mij maar ook voor hun. 

Ik heb 1 cliënt die verstandelijk beperkt is. Ze is 15 jaar. Ze was mijn eerste gisteren morgen. Toch heerlijk als ze direct tegen je zegt: "Zo jij hebt een fijne vakantie gehad! Je bent harstikke dik geworden!" En ze daarna rollend over de bank lag. Enorm aanstekelijk! Ben stiekem gewoon weer blij dat we weer mogen! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ander cultuur, andere taal

Ik kom het veel tegen in de wijk. Mensen met andere culturen of gewoontes. Ik hou er van!  Niks fijner dat een kijken nemen in een andere ke...