zaterdag 30 juli 2022

Bezige bijtjes

 Oude mensen zitten achter de geraniums. 

Oude mensen zitten de hele dag naar buiten te staren en te zien wat andere doen

Oudere mensen zijn eenzaam...

Dit is toch wat je het meeste hoort over oude mensen. 
Toch ben ik het daar niet mee eens. 
Zeker er zijn mensen eenzaam, en elk mens wat eenzaam is is er eigenlijk eentje teveel. 
Maar dit geld zeker niet alleen voor de oude mensen. 


De meeste ouderen mensen die ik tref zijn nog met veel dingen bezig. 
Ik heb één man die geregelg zegt "Pff mijn dag weer voorbij gevlogen, ik had ook zoveel weer te doen"
Dit resulteert dan altijd in activiteiten als de was doen, in de tuin rommelen en boodschappen doen maar meneer vult zijn dag daar prima mee.

Daarnaast is er tegenwoordig ook wel mee. Veel ouderen zie je puzzelen op hun tablet, facetimen  met familie als die niet in de buurt woont, of gaan naar de dagopvang.

Er zijn ook zeker mensen die alleen maar thuis zitten en nergens echt komen. Toch is dit in veel gevallen buiten hun lichamelijke klachten ook een keuze. En niet allemaal maar ook veel hebben daar vrede mee. Die vermaken zich prima thuis te zijn en alleen grotendeels van de dag.
"Ach meissie ik ben al 40 jaar alleen sinds mijn man overleden is, ik vermaak me wel hoor!" 

Ja er is eenzaamheid maar tegenwoordig kunnen mensen zich daar ook heel goed mee redden.
Mensen die echt eenzaam nodig zijn hebben onze extra ondersteuning nodig, maar laten we niet alle ouderen over één kam scheren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ander cultuur, andere taal

Ik kom het veel tegen in de wijk. Mensen met andere culturen of gewoontes. Ik hou er van!  Niks fijner dat een kijken nemen in een andere ke...